Mange natamninger

14. september 2021

Alder:
7 mdr.

Mange natamninger

Kære Helen.

Vi fulgte dit råd sidst, og det hjalp på refluksen om aftenen at pause med aftensmaden efter en uge prøvede vi med aftensmad og det gik lidt galt igen, vi pausede en uge igen og nu virker hun til at kunne håndtere aftensmaden, men vi er begyndt på lactulose og giver 3 ml. Pr. Dag, hvilket ifølge lægen er en lav dosis.

Hun er dog blevet sværere at få til at falde i søvn selv, hvilket har resulteret i, at hun nu vågner MANGE gange i løbet af natten og søger brystet. Jeg prøver virkeligt at putte hende, når hun begynder at rulle med øjnene, men hun bliver så ked af det, når jeg lægger hende ned i sengen. Vi er for nyligt begyndt at putte hende i vores seng, så jeg ikke skal op hele tiden. Jeg prøver at lirke brystet ud lige inden hun falder i søvn. Jeg lirker det ud igen og igen, men hun er en stædig lille pige, og det lykkes først, når hun er faldet helt i søvn. Hun er lidt urolig om natten og triller om på maven og øver kravlestilling og bliver ked af det, her hjælper det at trække hende helt tæt ind til mig og nogle gange amme. Jeg ved, det er en periode lige nu, men jeg synes, at det har stået på nogle uger, og jeg vil ikke have, at hun vænner sig til at indtage så meget mælk om natten, og det er heller ikke det bedste for hendes refluks, tænker jeg.

Hvordan skal jeg vænne hende af med brystet ? Skal jeg tage hende op og få hende videre i søvnen i min favn eller skal jeg fortsætte ved ...

Annonce

... at blive liggende give brystet og trække brystet ud et utal gange ? Vi er ved at finde en løsning med en tremmeseng som er åben i siden, men storesøsters seng står der, så det bliver nok ikke helt populært at bytte rundt på deres senge. Vi har dog prøvet at lægge hende i storesøsters seng, men hun skal ligge helt opad mig og helst med brystet i munden.

Vores plan er således:
Kl. 7 - op
Kl. 7.30 havregrød ca. 1/2 dl.
Kl. 8.45-9.15 nede og aflevere storesøster i en cargobike - tænker hun skal spise lidt frugt eller en lille bolle, men jeg tør ikke, at hun skal sidde med det, når hun sidder fastspændt i cyklen, og det er svært at nå inden eller efter.
9.30 meget kort amning og sover i barnevognen ca. 1,5 time
Kl. 11.30 frokost (mos med kød/fisk) lidt brød/pasta eller lignende i hånden eller lidt af min mad.
13.30-14 amning og lur i 1-2 timer amning når hun vågner. Vil til at introducere lidt grød her.
Kl. 17 aftensmad - noget af det vi spiser og lidt grøntsagsmos med kød/fisk og mme. Fx i dag blomkålsmos med kødsovs.
Kl. 19 amning klatvist flere
Gange frem til putning kl. 20. Herefter vågner hun ca. hvert 45. Minut og ammes i søvn.

Hvor meget mad skal hun ca. indtage pr. Måltid ? Hun spiser ca. 1/4-1/2 dl. Mos/grød
Pr. Gang, men spiser også lidt selv med hænderne, og det er svært at vide, hvor meget der reelt kommer ind. Skal jeg give hende mere pr. Måltid ?

Med venlig hilsen
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far